Kunst beleven in de meest basale vorm

Hij lijkt me aan te staren vanaf het tafeltje naast de bank. Een man met een bril met gele glazen. Het is Hannes van Wallrafen die me aanstaart vanaf de voorkant van het magazine Oog. Maar kan iemand die blind is je wel aanstaren? Toch trekt zijn blik steeds weer mijn aandacht, net als het verhaal wat hij vertelt, in het magazine, maar ook tijdens onze ontmoeting een aantal maanden terug.

Het is intrigerend om te horen hoe iemand die zo met de visuele wereld was verweven, ineens geen beeld meer heeft of niet meer ziet van alles om hem heen. Als fotograaf kijk je continue naar de wereld, niet oppervlakkig, maar je ziet alle details. Ik kan me voorstellen dat je hersenen de hele dag bezig zijn de omgeving te analyseren om er mooie plaatjes bij te zoeken. En dan in een sneltreinvaart, binnen 3 maanden, bestaat de werkelijkheid uit niet meer dan licht en donker. Ik zou verwachten dat de wereld zou instorten, maar blijkbaar zijn kunstzinnige mensen sterk en gaan creatiever om met tegenslagen. Ze denken in mogelijkheden om verder te kunnen met hun passie. Hannes vond dat zoals velen in de tast, maar ook in geluid en maakte intrigerende soundscapes zoals “de Longen van Curaçao”.

Kunst kun je maken met geluid of op de tast. Je omgeving kun je herkennen met je oren; of je in de vrije natuur bent, binnen in een grote galmende ruimte of alleen in een stille kamer. Wat je oren niet kunnen horen, kun je aftastend verkennen. Beelden komen tot leven wanneer ze haptisch worden waargenomen. Blinde kunstenaar George Kabel brengt op die manier emotie over in zijn werk als beeldend kunstenaar en ervaart het zelf ook bij werk van anderen. Hij is al de helft van zijn leven blind maar gaat door het syndroom van Usher ook steeds slechter horen en op den duur zal hij volledig doof zijn. Zijn visuele wereld werd steeds kleiner en is nu zwart.  Straks wordt het ook stiller, steeds stiller tot er geen geluid meer te horen is. Als beeld en geluid de manier zijn waarop je altijd kunst hebt gemaakt, moet dat voor een kunstenaar toch een impact hebben. Wat als kunst niet meer te zien of te horen is en er alleen nog maar gevoel overblijft?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.