Klik hier

Er is de afgelopen tijd veel aandacht voor de toegankelijkheid van informatie. Begin van dit jaar kwam in het nieuws dat de informatie van ziekenhuizen en zorginstellingen niet toegankelijk genoeg is. En met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur is de ontoegankelijkheid van de stembiljetten onderwerp van gesprek.

Het kan je niet ontgaan zijn want het nieuws en de kranten staan er vol van. Ook als websitebouwer ontkom je niet aan de vraag: “Hoe toegankelijk is je website voor mensen met een leesbeperking?” Vaak schort het daar behoorlijk aan. Erg gek is het eigenlijk niet want als er iets visueel is ingericht, is het een website. Het online visitekaartje van een bedrijf moet er gelikt uitzien. Mooie foto’s als achtergrond van tekst en gekleurde tekst in de huisstijl van het bedrijf. Alles om het voor het oog een mooi geheel te maken. Dat de sites er niet toegankelijker op worden zal een websitebouwer zich niet zo gauw realiseren. Hij zal hier pas rekening mee houden als er specifiek om is gevraagd. Toch zou het een eis moeten worden aan elke website.

Toegankelijkheid van websites voor mensen met een leesbeperking, en dan met name voor blinden en slechtzienden, draait om eenvoud. Ze navigeren met het toetsenbord en hebben baat bij het juiste contrast in kleurgebruik van tekst en achtergrond. De veelgebruikte voorleesfuncties kunnen een hoop ondervangen, maar als een foto geen achterliggende beschrijving heeft wat er te zien is, is het voor een blinde gewoon “een foto”. Grote stukken tekst zijn voor de voorleesstem geen probleem, maar al gauw zullen ze tegen een volgend probleem lopen. De erg geliefde hyperlinks met “klik hier”. Deze zijn best handig als je kunt zien waar het bij hoort en naar verwijst en vragen weinig inbreuk op een huisstijl. Een voorleesfunctie kan alle hyperlinks opsommen zodat een blinde snel door een pagina zou moeten kunnen navigeren. Probeer je weg dan maar te vinden als er staat

“klik hier”

“klik hier”

“klik hier”

“klik hier”

Relatief kleine aanpassingen kunnen al helpen om een website toegankelijker te maken. Kleine aanpassingen waardoor je wel direct begrijpt waar een hyperlink naar verwijst. Maar bijvoorbeeld ook waarom keuze buttons beter niet rood en groen zijn. Voor iemand die kleurenblind is wordt het een stuk eenvoudiger om zijn keus te maken als hier gewoon “ja” en “nee”, of “eens” en “oneens” in staat. Stichting Dedicon heeft 10 goede tips op een rijtje gezet in de uitgave “Maak open”. Je kunt het boekje bestellen of downloaden via de website. Heb je geen zin om er naar te zoeken zou ik zeggen:

bestel hier het boekje Maak open!