Met een frisse blik

In 2020 heb ik voor stichting Oren en Ogen tekort een museumcampagne uitgerold waarmee we alle musea in Nederland nader kennis hebben laten maken met de doelgroep blinden en slechtzienden in het museum. Middels een maandelijkse mailing rondom een thema, informeerde we hen over de aspecten waar deze doelgroep tegenaan loopt bij een bezoek aan een museum, en de mogelijkheden om ze hierbij te helpen.

Met een flitsende pop-up mailing hebben we de aandacht getrokken en een 4-tal stellingen bij de musea gedropt:

  • Toegankelijkheid verlaagt drempels maar er is nog zoveel meer…
  • Beleven in je eigen taal is wel zo begrijpelijk
  • Een maatje is soms gewoon nodig om een museum echt te kunnen beleven.
  • Aangeven dat een museum niet toegankelijk is, is ook een vorm van toegankelijkheid.
Twee wekelijkse nieuwsbrief

Naast de maandelijkse papieren mailing konden musea zich ook inschrijven voor een nieuwsbrief, waarin elke maand het gekozen thema nog wat verder werd uitgewerkt, en nog meer tips en trics werden gedeeld.

Met de kennis van de doelgroep heb ik met Mikxs bij kunnen dragen in de informatie die werd uitgestuurd, de input van de nieuwsbrieven en de creatieve invulling van de postmailings die mensen moesten triggeren. Samen met andere partners als Bartiméus, Blinkink, CBB en Guide-ID hebben we de museumwereld wakker geschud en zien we dat het onderwerp nu op de agenda staat!

icoon voor een persooon met rollator die wordt geholpen
Een icoon van een geleidehond
Een icoon van blind zijn, een oog met een streep erdoor

Neem gerust eens een kijkje op de website van Stichting Oren en Ogen om te zien wat zij nog meer doen om kunst en cultuur toegankelijk te maken in musea maar ook op andere plekken.