Gebarentour 2.0
Rondleiding in AR
Klant: Belasting & Douane Museum
Opdracht: In 2024 kregen we wel een hele bijzonder opdracht binnen. Het Belasting & Douane museum wilde graag een tour maken met gebaren. Niet gewoon een videotour, maar eentje in AR (augmented reality).
Begin van het jaar werden we door het museum benaderd met de vraag: “Voor de app Wintor AR willen we samenwerken met Kirsten voor een digitale rondleiding op de app. Het zal gaan om een pilotrondleiding met 8-10 stops.”

Nieuwe ontwikkelingen, daar werken we altijd graag aan mee, want wellicht is het dé manier in de toekomst om tours aan te bieden. Dan weten we er graag het fijne van. Als we dan de kans krijgen om aan een pilot mee te werken, dag zeggen we daar geen ‘nee’ tegen.
In samenspraak met het museum hebben we vijf objecten in de vaste tentoonstelling uitgezocht en daar video’s bij gemaakt. Deze werden voor een greenscreen gefilmd door de makers van de Wintor app. Zij hebben die beelden daarna omgezet in AR en op de juiste plekken in het museum geplaatst.
Om de tour te kunnen volgen in het museum moet je de Wintor app downloaden. Bij de entree van het museum wordt deze middels een QR code aangeboden, wel zo makkelijk.
Op het moment dat de bezoekers dan met de app door het museum wandelen kunnen ze op de plattegrond zien waar de video’s worden aangeboden. Aangekomen op die plek kunnen ze de omgeving scannen met de camera van de telefoon. En dan popt er ineens een gebaren logo voor een schilderij. Als je dan op dat icoon tikt…

…dan staat ineens Kirsten voor je neus in het museum! Hoe bijzonder is dat.
Tijdens de eerste test van de app hebben we vooral erg gelachen. Je kunt de AR versie van Kirsten niet heel precies plaatsen, dus soms zweeft ze boven het trapgat. Maar het ziet er wel heel tof uit om op deze manier de tour met gebaren te kunnen volgen. Het lijkt meer op een persoonlijke rondleiding dan wanneer je een video bekijkt waarin de uitleg wordt gegeven aangeboden met gebaren.
Na onze kritische blik en wat aanpassingen is de pilot gelanceerd zodat mensen hem kunnen gebruiken tijdens het bezoek. We vragen hen na afloop wat ze van deze manier van aanbieden van gebaren in het museum vinden. Met die terugkoppeling hopen we dan informatie te krijgen waarmee we in de toekomst ook andere musea kunnen helpen bij hun keus in de manier waarop ze gebaren beschikbaar maken in het museum.
