Bewustwording digitale toegankelijkheid
Workshop op ontdekkingsmarkt
In juni 2023 gaven we een workshop tijdens een informatiemarkt op het kantoor van Provincie Zuid-Holland. In eerste instantie wilde zij graag een lunchworkshop, maar door omstandigheden hebben we hier uiteindelijk een workshop op maat van gemaakt.
Provincie Zuid-Holland wilde op een ludieke manier meer bewustwording creëren bij de collega’s over digitale toegankelijkheid. Zij hadden op onze website gelezen over ‘Blind voor één dag’ en vroegen zich af of we in die hoedanigheid iets konden bieden op het gebied van digitale toegankelijkheid.
Tijdens een ontdekkingsmarkt waar alle afdelingen op een ludieke manier presenteerde waar zij mee bezig zijn, mochten wij voor de afdeling online aandacht vragen voor digitale toegankelijkheid. Met behulp van de simulatiebrillen hebben bezoekers even kunnen ervaren wat de verschillende oogbeperkingen doen met je zicht. Daarnaast ervaarden zij hoe lastig het is om online iets te vinden door de test te doen op de website ‘bestellen in 60 tellen‘ van Bartiméus. Kachiri heeft iedereen geholpen bij deze bijzondere ervaring en alle vragen beantwoord die mensen handen. We hebben die dag weer heel wat ogen kunnen openen.
Klant aan het woord
Maartje Stevens over de samenwerking
Wij vroegen Mikxs om met ons mee te denken over digitale toegankelijkheid. We wilden meer bewustwording rond dit onderwerp creëren in onze organisatie. Op een positieve en liefst interactieve manier. Elvera dacht meteen heel goed mee, echt maatwerk. Zij kwam met goeie ideeën waar we meteen enthousiast van werden, zoals onze collega’s zelf laten ervaren hoe het is om slechtziend te zijn via speciale brillen en hen dan opdrachten laten uitvoeren. Later bleek dat we dit evenement wilden verschuiven. Daarin stelde Mikxs zich flexibel op.
Op de dag zelf heeft Kachiri fantastisch werk geleverd en veel aandachtige gesprekken gevoerd met collega’s over leven met een beperking en de gevolgen ervan. De simulatie brillen werden goed uitgeprobeerd en veel collega’s wilden opdrachten uitvoeren in een fake webshop. Het leverde veel nieuwsgierigheid op van collega’s, die graag de interactie aangingen. Zo heeft dit zeker bijgedragen aan meer aandacht voor digitale toegankelijkheid en bewustwording. Kortom, een groot succes. Wij zijn erg blij met de inzet en ideeën van Mikxs.