Toegankelijke fotografie
Klant: Fotofestival Naarden
De opdracht: Organisaties zijn steeds vaker op zoek naar mogelijkheden om de toegankelijkheid te verbeteren. Vaak zijn ze op zoek naar partijen die hen daarbij kunnen helpen omdat ze zelf de kennis niet in huis hebben. Soms komen ze met hun vragen rechtstreeks bij ons terecht; in andere gevallen via contacten waar we al mee samenwerken.
In mei 2021 werden we door onze contactpersoon bij Guide-ID voorgesteld aan Charlotte Brand met de volgende vraag:
“Het fotofestival start begin juli en er is een wens om op 4 verschillende locaties audio toe te voegen voor blinden en slechtzienden. Er is vooral behoefte aan advies hoe je het best de content maakt voor deze doelgroep. Op naar een mooie tour in Naarden”
Audiotour Fotofestival Naarden
De uitvoering: Tijdens de kennismaking met Charlotte werd al gauw duidelijk dat er nog geen zicht was op het beschikbare budget en dat er weinig tijd was om heel uitgebreid aan de slag te gaan voor hen. Maar met de juiste adviezen en ondersteuning in de voorbereiding konden we in ieder geval bijdragen aan een zo toegankelijk mogelijke tour in de fototentoonstelling. We hebben meegedacht en geadviseerd over hoe ze goede beeldbeschrijvingen konden geven bij fotografie. Maar ook hoe deze beschrijvingen door de bezoekers te raadplegen waren.
Tijdens het festival hebben de bezoekers naar een aantal beschrijvingen van foto’s kunnen luisteren. De beschrijvingen die veelal gemaakt werden door de fotografen zelf, hebben wij bijgeschaafd zodat ze ook echt een goede beeldbeschrijving gaven van wat er op de foto te zien was. Dit omdat de fotografen vaak meer willen vertellen over wat er bedoeld wordt, maar wat niet te zien is. Een leuke uitdaging voor iedereen die meegewerkt heeft aan het project, en een eerste stap van het festival om te werken aan de toegankelijkheid van toekomstige festivals.
De beschrijving van het initiatief van het fotofestival:
Tijdens deze editie van het FotoFestival Naarden is er speciale aandacht voor een groep die normaal gesproken nooit het festival bezoekt: slechtziende en blinde mensen. In samenwerking met Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, wordt een aantal tentoonstellingen toegankelijk voor deze groep gemaakt. Door middel van een audiodescriptie techniek kan deze groep bezoekers foto’s ‘bekijken’. Op de vloer is een reliëf mat aangebracht, bij de foto is een QR code geplaatst. Met een app op je smartphone kun je het verhaal van de foto horen – dit is overigens ook een interessante toevoeging voor diegenen die kunnen zien.