eZwayZ navigatie app
Voor een zelfstandig bezoek
Klant: NEMO Science Museum
De opdracht: NEMO werkt al geruimte tijd aan de toegankelijkheid van het museum. Ze hebben in samenwerking met Accesccibilty al een hoop aanpassingen gedaan om de mensen met een visuele beperking te helpen tijdens het bezoek. De grootste wens is om een zelfstandig bezoek te kunnen faciliteren. Hiervoor hebben ze gekozen voor de indoornavigatie app eZwayZ.
In april 2023 publiceerde NEMO een oproep voor een opdracht:
“Voor de klankbordgroepen zoeken we iemand die dit van a tot z kan oppakken, organiseren en begeleiden, met input vanuit de projectgroep Visuele Toegankelijkheid. Wat betreft de beeldbeschrijvingen (/interactiebeschrijvingen) zoeken we iemand die dit zelfstandig op kan pakken, uiteraard met afstemming binnen NEMO waar nodig. Dit betreft zowel het schrijven van de teksten, mogelijk testen bij de doelgroep en de teksten in de navigatieapp zetten.”
Ik heb de exhibit gevonden, maar nu?
De uitvoering: Als onderdeel van de navigatie app wil het museum dat iemand ook informatie krijgt wat er te zien is. Want bij een plek komen is één, maar dan wil je ook weten waar je bent en wat je daar kunt doen. Door het maken van beeldende beschrijvingen kunnen mensen zich daar een beeld van vormen en ook echt deelnemen aan de interactieve tentoonstellingen. Al gauw kwamen we tot de conclusie dat we drie vragen voor de bezoekers moesten beantwoorden:
- Wat zie ik?
- Wat moet ik doen?
- Wat gebeurd er?
Een mooie uitdaging die we met veel plezier hebben opgepakt. Samen met ervaringsdeskundigen hebben we gesproken over de beschrijvingen en of ze duidelijk genoeg zijn als je niet (goed) kunt zien.
Inmiddels kennen wij alle proefjes van buiten, want om een goede beschrijving te kunnen maken moet je zelf ook alles uitproberen. Veel proeven zijn erg visueel en zullen dus nooit echt zelfstandig kunnen worden gespeeld. Maar het feit dat je zo zelfstandig mogelijk je weg kunt vinden in het museum en veel toch kunt meekrijgen zonder dat je steeds om uitleg hoeft te vragen, is al een hele grote stap vooruit.
De app kun je vooraf al downloaden op je telefoon. Je kunt dus ook al vooraf onderzoeken wat er wel en niet interessant is en waar je heen wilt. Een leuke maar vooral ook fijne voorbereiding op je bezoek.
Ervaringsdeskundige aan het woord
Over de navigatie app
Ik zou niet zo snel helemaal alleen naar het museum gaan, daar is het veel te druk voor. Maar het feit dat ik niemand nodig heb als ik nu tussendoor naar het toilet zou willen, geeft wel veel vrijheid. Ik kan langer bij iets blijven als de andere aangeven waar zij naartoe gaan, want dan vind ik ze wel weer.