Lunchworkshop
Universiteit van Leiden
Klant: Ongehinderd
De opdracht: De organisatie Ongehinderd geeft met zijn dienst Ongehinderd Gastvrij gastvrijheidstrainingen. Hierbij geven ze antwoord op de volgende vragen: Hoe ga je nu eigenlijk gastvrij om met gasten met een beperking? Hoe spreek je iemand aan die slechtziend of slechthorend is? Is het vriendelijk om iemand in een rolstoel te zetten of niet? En hulphonden, die zo smekend kunnen kijken, mogen die af en toe een knuffel? En wellicht de moeilijkste, een cognitief beperkte gast, hoe ga je daarmee op een juiste manier om?
In september 2021 benaderde Niek van Andel ons met de volgende vraag:
“Voor een klant gaan we workshops en handreikingen geven over gastvrijheid en toegankelijkheid. We zoeken een partij of persoon die specifiek voor de doelgroepen slechtzienden en blinden hier een bijdrage aan kan leveren. Is dit wellicht iets wat past bij jouw expertise of ken jij een organisatie of persoon die dit zou kunnen?”
Lunchworkshop Ongehinderd Gastvrij
De uitvoering: Niek is zelf al jaren publiek spreker en trainer voor dit soort activiteiten, maar omdat de vraag van de klant heel specifiek uitging naar tips voor mensen met een visuele beperking sloten we graag aan om onze expertise daarover te delen. Gelukkig is Niek ook erg van het ervaren en minder van het alleen maar zenden. We kwamen dan ook op het ludieke idee om de mensen niet pas na de lunch te ontmoeten, maar er al voor.
In de hal hebben we de deelnemers opgewacht en verrast met het feit dat ze de lunch gingen beleven als iemand die slechtziend is. Ze kregen allemaal een bril uitgereikt die een bepaalde vorm van slechtziendheid simuleerde en zo vertrokken we naar de lunch. Juist door de mensen in een dagelijkse bezigheid al onder te dompelen in het onderwerp gaan ze het nog beter begrijpen. De presentatie die we de rest van de middag hebben gegeven werd dan ook enthousiast ontvangen. Nu begrepen ze nog beter waarom onze tips en trics zo belangrijk waren.